Ahad, 25 April 2010

chi chuck..


td otw nak gi dapur aku terserempak dgn sekor anak cicak atas lantai..
aku mmg pantang nmpk cicak jln2 atas lantai kompem aku nak pijak tros je..
tp biler tgk dier kecik lg raser sian lak nak bunuh cicak 2..
aku terpikir psl sunat membunuh cicak..
aku kompius btol ke kene bunuh cicak or sunat 2 hanya pd hari jumaat je?
aper lg..
wat r research sket..
dan aku nak share sket aper yg aku jumpe psl hukum membunuh cicak ni..

Banyak terdapat hadis tentang hukum membunuh cicak,antaranya:

1.Riwayat dari Ummu Syarik:
"Sesungguhnya nabi s.a.w menyuruhnya membunuh cicak" 

2.Riwayat dari Amir Bin Saad dari ayahnya:
"Sesungguhnya nabi s.a.w menyuruh membunuh cicak dan menamakannya sebagai Fuwaisiqah" 

3.Riwayat dari Abi Hurairah dari nabi s.a.w:
"sesiapa yang membunuh cicak dengan sekali pukulan dituliskan baginya 100 kebajikan,dan
membunuhnya dengan 2 kali pukulan dituliskan baginya kebajikan kurang dari yang pertama,dan membunuhnya dengan 3 pukulan,kebajikannya kurang dari yang kedua" 


Saudara boleh rujuk hadis ini dalam Sahih Muslim dalam "Kitab Qatlul Haiyyat"

Ibnu Kathir meriwayatkan dalam kitabnya
"Al-Bidayah Wa Nihayah" bahawa nabi menyuruh
membunuh cicak kerana semasa nabi Ibrahim Alaihissalam dibakar semua binatang cuba utk memadamkan api,sedangkan cicak menghembus utk memarakkan lagi api.

Jadi dari hadis diatas,maka jelas disini bahawa membunuh cicak adalah sunat hukumnya tetapi tidak dikaitkan dengan hari jumaat atau mana2 hari.



lpas aku bc artikel ni stret aku gi carik cicak td..
bliau masih lg berada di tmpt kejadian..
dgn lafaz bismillah aku tros pijak cicak 2..
niat di hati nak bunuh dgn skali pijak je..
tp tgk2 cicak 2 idop lg..
adehhh..
cubaan kedua berjaya membunuh cicak 2..
alhamdulillah..

aku xtau aper penyakit yg boleh dibawa oleh cicak ni..
tp bila aku search psl keburukan cicak ni aku jumpe r blog brader ni duk kutuk2 haiwan bernama cicak ni..

"Menyampah tul aku ngan binatang ni... suka berak merata-rata... Mencecel jer taik dier kat dinding umah.... dinding yang putih dah nampak tompok-tompok itam... suka hati jerr... tak tahu yang aku ni sakit hati....
Paling sakit hati... lepas ambik wuduk... jalan sikit.. dah kelepek atas taik cicak... walupun wuduk tak batal... basuh jer kat tempat yang terkena taik tu... tapi hati tetap rasa sakit...
Selalu jumpa bangkai cicak... mati terkepit kat pintu bilik air.... bapak la busuk... ingatkan apa.. ghupa-ghupa nyer... cicak mati...
Satu lagi perangai buruk cicak ni... kalu boleh nak berak atas kepala orang... Nyaris aku nak terkena...sipi-sipi jerr lagi... tau-tau pelepek ...
Kalu nak cakap pasal keburukan cicak ni memang banyak... pengotor..."


haha..
btol gak aper ckp brader ni..
haiwan ni suka sgt wat mslh..

Dari Sa’id bin Abi Waqqash: Sesungguhnya Nabi saw menyuruh membunuh cicak dan ia menyebutnya binatang kecil penyeleweng (HR Ahmad dan Muslim).

Nabi menamakan haiwan ini sbg Fuwaisiq (binatang kecil penyeleweng) ..

harap ni dpt menambahkan sdikit ilmu kiter smua..
insyaAllah..


9 ulasan:

wani gaga gugu gege berkata...

Eeee brani nye pijak cicak.. Huhu aku kalo boleh xnk sentuh langsung bende tu.. Pukol terus ngn btg penyapu

pendekar mustar berkata...

haha..aku kalo gune mende laen mesti miss nye..guner kaki xpenah miss lg..haha..

afifah berkata...

salam..
thx 4 sharing..

p/s: br tau ade blog..:)

afifah berkata...

salam..
thnx 4 sharing..

p/s: baru tau alep ade blog.. :)

pendekar mustar berkata...

afifah : rajen2 r komen kalo bc blog ni..
jap2..ni pipa pipa ke?

afifah berkata...

hmm..tatau la bape byk pipa ko knl??
tp org pggil ak skng pip..=D

pendekar mustar berkata...

oo..yg kecik2 2 ke??
hehe..knal2..=P

afifah berkata...

hampesss..huhuh..

eniwe..i like ur blog..relax but ade pegisian rohani..cewahh!

pendekar mustar berkata...

thanks..
rajen2 r bg komen ye..:)