Isnin, 24 Ogos 2009

tazkirah 1

salam..
msok hr ni genap lah 3 hari kiter berpuase..bg ku hari ni mmg di nanti2 kan..sbg seorg plajar praktikal kejuruteraan awam, bkerja swaktu bln puasa mmg xdpt digmbr kan..hr ni mmg penuh dgn dugaan dan cabaran..
spt planing hr ni mmg aku nak duk opis je pg2..tp aku hanye dpt bthn smpai kol 11 je..
lpas 2 aku muler xleh duk diam..giler naek kebas dubur aku (ayat sopan sket) ddk kat kosi dr pg..
then pas zhr aku pon menaiki moto aku utk ke sebuah syarikat telekomunikasi di bt brendam..
hr ni aku raser xsdap ati nak bwk moto laju2..mndgr kan bunyik kat bhgn enjin aku 2 mmbuat kan ati aku saket..aku tau moto aku sdg kesakitan yg xdpt aku gmbr kan..
sbb aku xpkr sgt bab2 enjin ni..
okeh..
otw gi br brendam 2 aku ikot shotkat sg putat..adus..dier nye jln..masyaallah..naseb baek aku bwk slow..
kesbrn ku amat teruji ketika itu..raser nak maki2 je kat jln 2..tp aku tau bkan slh dier..
dier dibuat oleh org yg hanye sambil lewe ketika bkerja..naseb baek juge aku guner sport rim..kalo x mmg bengkok abes rim aku..
sabar2..
smpai2 je tmpt 2 aku pon bratur utk mmbyr bil aku..ni first time aku ade bil sndiri atas name aku..raser dh tuer aku ni..wahaha..after byr aku pon grak utk ke site..so aku kene r lalu jln yg aku lalu td..perghh..!mmg kali ni aku dh ilang sabar..ade skali aku pon xprasan aku dh mnjerit sbb geram giler kat jln yg blobang2 2..dh r tgh panas2..dlm ati aku dh berbisik saper2 yg wat hal ngan aku time 2 mmg stret kene maki ngan aku..
sungguh kuat godaan nafsu utk mmbuat kan hati aku gelap sketika dan luper yg aku sdg berpuasa..
smpai je aku kat site aku tgk kat langit..mak aih..1st time aku tgk awan dier bkepol2 pastu backgroundd kaler biru langit..isk3..panas btol hr ni..naseb baek kat site smuer kerje2 bjln dgn lancar..tp kpanasan 2 mnambah kan lg dugaan berpuasa hr ni..
teringat 1 kesah nabi Muhammad s.a.w yg diceritakan oleh kwn ku rafi di blog nye..

'Setelah kewafatan baginda, Saidina Abu Bakar telah dilantik menjadi pengganti Rasullullah.
Kemudian Saidina Abu Bakar meminta Siti Aisyah isteri Rasullullah menyenaraikan apakah perkara yang dilakukan oleh Rasullullah setiap hari.
Tersenarai dalam list tersebut ialah memberi makan roti kepada seorang yahudi tua yang buta yang tinggal di hujung kampung.
Kemudian Saidina Abu Bakar pergi lah untuk memberi makan kepada si tua yahudi di hujung kampung tersebut kerana itu adalah rutin harian Nabi Muhammad SAW.
Setelah sampai..orang tua yang kurang daya penglihatan itu diberi makan roti oleh Saidina Abu Bakar.
Dengan serta merta orang tua yahudi itu berkata "Kau bukan orang yang selalu memberi makan kepada aku."
Saidina Abu Bakar menjadi pelik lalu bertanya "Bagaimana kau tahu sedangkan kau seorang yang kurang daya penglihatan?"
Lelaki tua yahudi itu membalas "Orang yang selalu memberi makan kepada aku akan melembutkan dulu roti tersebut sebelum memberikannya kepada aku supaya senang aku menelannya dan dia akan duduk sehingga aku habis makan sambil mendengar aku mengutuk, mencaci dan mengeji tentang seseorang yang sangat aku benci iaitu Muhammad."
Kemudian Saidina Abu Bakar pon melakukan seperti yang dilakukan dikatakan kepada nya sebentar tadi..
Lalu orang tua itu pon makanlah roti tersebut dan akan berselang dengan kutukan terhadap Nabi Muhammad SAW.
Saidina Abu Bakar sangat sedih mendengar kutukan terhadap baginda itu.. lalu menyatakan kepada yahudi tua itu "Sesungguhnya orang yang memberi kau makan setiap hari itu tidak akan lagi memberikan makanan kepada kau kerana beliau telah wafat dan orang itu adalah Nabi Muhammad SAW."
Ketika Saidina Abu Bakar hendak beredar. Orang tua yahudi itu menarik tangan Saidina Abu Bakar lalu berkata "Aku ingin kau menjadi saksi keislaman aku."
Lalu dia pon mengucapkan dua kalimah syahadah di hadapan Saidina Abu Bakar.'

btapa besar nye sifat kesabaran Rasulallah s.a.w.
knapa kiter xleh bsabar smpai thp Baginda?xdpt byk sket pon jd la..mmg xdpt dinafikan Baginda sorg yg maksum..tiada cacat cela nya..
di bln Ramadhan ni kiter hanye ade 1 je musuh iaitu nafsu kiter..setan2 smuer dh kene ikat dah..
slalu kalo aku ditimpa mslh aku teringt kesah ini..ckup menusuk ke sanubari ku..stiap kali itu juga aku berbisik pd hati ku 'ini br sket..rasulallah kene lg terok..'
senyum lah jika ditimpa mslh..sesungguhnye jika Allah sdg mnguji kiter makne nye Allah sdg mmandang kpd kiter..smoge stiap mslh yg dihadapi ade hikmah yg baek disebalik nye..
sabar itu separuh dari iman..
wallahualam..


Ya Rasulallah..kami rindu pada mu..

2 ulasan:

wani gaga gugu gege berkata...

keje!! haha

Alep Baek berkata...

bulan poser ni keje dikurg kan r..haha