Isnin, 23 November 2009

ceramah di ptg hari..

sementare aku mengingati nye lg..
ptg td ade motivational talk dr seorg penceramah yg xbaper femes pon..
name bliau dr. mohamad roziy..xingt btol ke x spelling nye..
tajuk ceramah nye bina yakin diri a.k.a biyadi..
berkisar ttg manusia a.k.a insan..
smuer staff2 kat situ termasuk CEO kene dtg sbb ade etenden..muler2 aku ngan brader2 technician raser mcm nak 'cha alep bot' je lpas stgh jam..stended r..saper suker dgr talk..
then biler dr. 2 dh stat ckp smuer org fokus..smbil ckp2 2 bliau selit2 kan gak bbraper lwk utk mnarik perhatian staff2 ni..haha..

antare pesanan2 bliau yg aku ingt..(yg italic ni ayat2 bliau..)

sblm berkate aper2  cuber renung2 kan mutiara kata ni..Allah pernah berkata kpd dunia 'jika manusia menghambakan diri kpd mu maka jadikan lah mereka spt hamba mu tetapi jika manusia menghambakan diri kpd Ku maka kau jadilah hamba kpd mereka..' cuber lihat org2 skang  ni..keje siang mlm smpai smyg pon diluperkan..kaye nye xpon..citer kat kdai kopi mcm duet 2 ade bjuta2 dlm bank..mcm ade 200 umah sewe kat India..tp mentol signal moto yg dh rosak pon xleh nak tuka..keje 2 keje r tp smyg 2 jgn ditinggalkan..


xde manusia yg lahir kat dunia ni sbg juara..xde gak manusia yg lahir kat dunia ni sbg lemah..tp manusia dilahirkan dgn kedua dua sifat 2..ade x org pompuan yg mengandung kat perot dier 2 timbul tulisan 'pandaiiii..' ?xpon 'bangang sket cerdik sket..'?xpon 'bakal menjadi perdana menteri..'?(sambil tunjuk2 kat perot bliau..haha..)

aku bg peringatan ni sementare aku leh ckp lg..nnti dh kat akhirat masing2 dh sebuk ngan hal masing2..ade gak org ckp 'kubur sendiri2..' tp mane le tau nnti kubur ko seblah kubur aku ke..aku nak rehat2 pon xaman duk 'keletang keletung' kat seblah..


firman Allah yg lebeh kurg mksd nye 'org2 yg beriman kepada Ku dan perkare2 ghaib adelah org2 yg berjaya..' (wallahua'alam..) antare2 perkare2 ghaib yg kiter kene percaye adelah siksa kubur..naseb baek le dlm kubur 2 xleh nak sms atau pon mms..kalo x mesti kwn2 korg yg dh meninggal 2 leh hntr mms kat korg btajok 'bjage-jage..!' dan caption nye 'bro tgk ni gmbr gua kene pkol..' pastu mmg kompem r 24jam korg duk kat masjid sambil berzikir x henti2..

amal kan 3 langkah ni kalo korg nak kayer di dunia dan akhirat..
pertama : sayangilah / peliharalah ibu/ayah korg 2..jgn duk tolak2 suh adek beradek laen jage kan..murah rezeki kalo kiter berbuat baek ngan mereka..
kedua : byk kan bersedekah..korg try amek la bola aper2 pastu baling ke dinding..mcm mane laju nye bola 2 dtg blk kat ko mcm 2 Allah mmberi pahala kpd org2 yg bersedekah..
ketiga : peliharalah ahli keluarga mu dari api neraka..suh r isteri korg atau anak2 perempuan korg 2 pkai tudung kalo mane yg xpkai..dayus hukum nye kalo suami xmenegur isteri yg xpkai tudung..kalo xmampu nak pkai tudung pkai kan skaf..kalo xmampu gak pkai le selendang..(sambil membuat aksi melilit kepale..) kalo xmampu gak tinggal 2 option je lg..tudung saji atau tudung periuk..(ckp dgn muker siyes..time ni aku gelak smpai kene tegur ngan pakcik TA..haha..)

saya luper nak bgtau td kpd makcik2 atau pakcik2 yg ade guner gigi palsu 2 siler tanggal kan dulu gigi palsu 2 sblm mendengar ceramah saya ni..(dgn nada sopan..) takot2 nnti ade kene tuduhan membunuh tanpa niat..biar r gelak smpai tsembur air liur 2 dr tcekik gigi palsu..


citer2 yg aku smpai kan ni bkan nak kutuk2 ke nak ngate korg..ni aku citer psl org2 yg kat korea selatan 2..skang ni dh maju sket lpas dgr ceramah aku..(haha..)

itu je r yg aku masih ingt sbb aku xcatit aper2 pon time talk 2 + gelak tlebeh sgt smpai ilmu kluar..haha..
walopon jam dh kol 530 time 2 tp staff2 situ xkesah pon kalo bliau nak ckp lamer2 lg sbb bes..
aku raser kalo dier wat talk 2 3 jam stret bleh tburai usus aku sbb gelak..haha..
selamat beramal~
wallahua'lam..

2 ulasan:

bLueSpeCky berkata...

oo..gelak kuat2 ek..patot ar dengar smpai gombak :P

pendekar mustar berkata...

mane ade~:P