Rabu, 30 Disember 2009

cerpan (cerita panjang)

ttiber td time mndi aku tpkir nak tulis psl eksiden..
so jom layan...

kisah pertama
ni citer time aku kecik2 dulu..mak ngan abah yg slalu citer kat aku sbb aku xingt lngsg insiden ni..
kisah nye aku dan along duk maen kejau2 dlm umah..pastu smpai kat pintu mane ntah along gi ttp pintu 2 kuat2..time 2 aku dh dkat ngan pintu 2..so yg jd mangse ibu jari aku ni r..abah kater mmg time 2 dh xde ruper ibu jari dh..abah kater mmg dier xmampu nak tgk sbb sian sgt so abah suh sdare2 aku hntr gi spital..xtau lak spital mane..so biler dh siap2 jahit aku dpt r blk ibu jari aku nih..alhamdulillah..

pngajaran : bulilah along korg sblm korg dibuli oleh mreke..haha..

kisah kedua
ni citer aku ngan along gak..haha..(kami kanak2 riang~) ni citer time skola rendah kot..mase 2 kitorg duk bgusti2 atas lantai..more specific atas lantai marmar r..beser r along kalo adek2 ni diorg duk buli je..so tgh2 gusti ttiber aku tgeget lantai 2..haha..aper daa..geget ke?aper ek pkataan yg ssuai??kire gigi aku eksiden ngan lantai r..haha..gedebusshh..!ttiber aku raser gigi aku kebas2 ayam..pastu tgk kat lantai ade mcm kristal2 kalsium berterabur atas lantai..time 2 aku pkir bapak ah..kuat giler gigi aku smpai leh pecah marmar ni..haha..pastu biler aku nak ttp mulut aku raser plek giler..gi tgk kat cermin tgk gigi aku dh rongak daa...aiseh..ilang macho sketika..haha..time 2 mmg nervous giler r..dh tbyg dh aku tanpa gigi smpai tuer nnti..pastu gi r repot kat mak..'mak..along buli adek..' sambil wat muker sdeh ngan gigi yg rongak..haha..aper lg..mak pon bebel2 r..kalo along sorg kene xper..ni ngan aku2 skali kene bebel..dh r injured ni..haha..
pastu mak kater leh btol kan blk kat klinik gigi..then sok nye aku gi klinik gigi suh doktor 2 repair kan..alhamdulillah..dpt blk ruper gigi aku yg dulu..tp bkan gigi btol pon..kire bionik gak r..haha.

pengajaran : gunelah kolget utk memberus gigi utk gigi yg kuat dan sihat..

kisah ketiga
ni lak citer aku time skola menengah kat mersing..time 2 cuti raser nye..aku dan beberape rakan ku yg laen gi segamat..umah membe aku..aku,shiro,shahid dan lebo..hr kduer kami disana shahid ajak kitorg gi mndi air terjun kat kmpg dier..dier bg r pinjam moto kapcai dier..aku ngan shiro naek kapcai..shahid ngan lebo naek wave100..otw gi 2 kene r lalu ade kwsn tanah merah..sbb br lpas ujan so jln dier agak berlubang2 gak r..then biler lpas 1jmbtn ni ttiber si shahid ni brek lak..aku time 2 folo rapat gak r..cucuk angin org2 tuer kater..aper lg..gedebusshh..!naseb baek aku dpt ngelak sket..kater pon eksiden..moto kapcai 2 nye tyr dpan dh besegi segi..stand kaki wave100 pth..lebo lak mngalami luker2 kecil..
time 2 aku raser kjap je smuer2 2 blaku..tgk2 je dh eksiden..kuat xkuat eksiden 2 smpai org kmpg dtg tgk sbb dgr ade bunyik kuat..haha..kitorg pon kaver2 r..lpas gi repair tyr kapcai 2 kitorg smbg gi naek air tejun..leh gelak2 lg psl eksiden td..knk2..haha..

pngajaran : kalo raser bwk kapcai 2 xyah r nak rempit2 mcm bwk R1..haha..

kisah keempat
ni citer last r..nak kematu jari ni mnaip..haha..kisah ni berlaku time aku kat utp..maser 2 otw gi maple..time lalu dpan (aper ek name kdai tomyam dkat2 ngan esso 2?) ..time 2 jln kat situ under construction lg..aku naek moto bwk si seni..tiber di lokasi kejadian aku nmpk ade 1 moto ni duk berenti tgh jln..aku ingt moto r sbb 1 lampu je nyale..biler makin dkat ruper nye kete..lampu seblah je nyale..lg 1 dh hancur sbb kene langgar..then raser r kat jln 2 ade kace2 pcah..jln dpan sket nmpk ade sorg mamat ni dh tbaring atas jln..sorg lg dh tngkp lentok kat tepi parit..aku aper lg..berenti kat tepi 2 gak..time ade r sorg duer org dh dtg dulu nak tlg..
then aku park moto aku at seblah mamat atas jln 2..takot ade lori dtg ttiber ke tlanggar dier lak..tros 'selamat' je kang..mende yg aku xleh luper time ade pakcik 2 ckp kat mamat atas jln 2..'duk diam2 ye nak..jap lg ambulan smpai..'br je pas ckp mamat 2 mcm nak bguling2 atas jln 2..dier pengsan kot time 2..then aperlg..biler dier gerak je sket tros kat celah2 kaki dier 2 tkluar tulang pehe..mak aihh..dh raser ngeri sket dh..tp dlm hati raser gak tringin nak tgk mende2 mcm ni live..huhu..pakcik 2 pon xleh nak wat paper..tgk je r..bdak 2 pon pengsan lg..yg kat tepi parit 2 dh snyap je..so org laen pon xprasan sgt kat dier..pastu pakcik 2 suh r aku ngan seni gi balai polis tronoh suh pnggl polis dtg..kitorg tros gi..
smpai2 je tgk pakcik2 polis 2 duk lepak2 isap rokok..kitorg dgn muker smgt nak tlg org ni duk kalut2 citer kat pakcik2 polis 2..'oo..kat maner?kat dpan kdai Z ke?slalu eksiden situ..mat rempit r 2..' pastu pakcik2 2 dgn rilek nye gi tuka2 baju..sikat2 rambut..kitorg dh r dtg dgn smgt ni..
'jap ek..tunggu van polis smpai..jap lg smpai r 2..'sambil2 tunggu 2 pakcik2 2 leh lak tanye2 kitorg tinggal kat maner r..nak gi mane mlm2 ni r..nak pnjg kan citer pakcik 2 ckp pnah btugas kat mlake..ah sudahh..org mlake jumpe org mlake..haha..bbraper minit pastu van 2 dtg then diorg gi r tmpt eksiden 2..aku xtau aper blaku pastu sbb aku ngan seni tros gi maple pastu..haha..

pngajaran : kalo nmpk eksiden jgn kalut2..haha..

2 ulasan:

bLueSpeCky berkata...

xpnah tau pun yg muler2 tu

aSma.mUnshi berkata...

kisah 2 sgt klakar..siyesly..wat org pecah perut