Jumaat, 25 Disember 2009

tazkirah 2..

aku hanya nak berkongsi sedikit ilmu yg aku ade..
ustaz aku penah ckp yg kiter mmg xdibenarkan a.k.a diharamkan utk menyambut sebarang perayaan berupa keagamaan penganut laen..
even mengucapkan selamat pon ditegah sama skali..


Al-Lajnah al-Da-imah lil Buhuth al-'Ilmiah wa al-Ifta' ketika ditanya tentang hukum bersama menyambut perayaan bukan Islam menyebut :
"Tidak boleh bagi seorang muslim untuk dia bersama orang-orang kuffar dalam (menyambut) perayaan-perayaan mereka, dan untuk menzahirkan keseronokan dan kegembiraan dalam perayaan mereka, (demikian juga tidak boleh) untuk dia bercuti dari bekerja (untuk menyambut perayaan tersebut) samaada perayaan itu perayaan keduniaan ataupun keagamaan, kerana ini termasuk dalam bertasyabbuh (menyerupai) musuh-musuh Allah yang diharamkan dan termasuk dalam tolong menolong dengan mereka dalam perkara yang batil. Telah thabit dari Nabi saw, sabda baginda : "Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia termasuk salah seorang dari mereka." Allah swt pula berfirman : "Dan tolong menolonglah kamu dalam perkara yang baik dan takwa, dan jangan kamu tolong menolong dalam perkara dosa dan permusuhan. Dan bertakwalah kamu kepada Allah seseungguhnya Allah amat keras seksaannya."(al-Maidah : 2)" – Fatwa bil. 2540.


dipetik dari http://nahwanz.blogdrive.com/archive/149.html
bleh bc kalo nak tau selebihnya..

so kalo leh lpas ni jgn r sesekali mengucapkan 'merry krismas' ke aper ke kpd penganut laen or kpd kwn2 hanye utk berseronok..

wallahualam..

2 ulasan:

bLueSpeCky berkata...

err..xbaper paham..
means kalo nk ckp merry christmas kat orang yg sepatotnyer sambut pun xleh ek?

pendekar mustar berkata...

erk..
ustaz kiter kater xleh..
sbb krismas 2 perayaan agama..
so kalo kiter ckp mcm 2 bermakna kiter mengiktiraf agama mreke..
samer r mcm deepavali dan laen2..
so kalo leh elak2 kan lah ucapan itu..